Hyvällä kauppatavalla pitkä asiakkuussuhde

Jokainen meistä myyjistä toivoo pitkiä asiakkuussuhteita. Myyntityö helpottuu kun luottamus on kerran syntynyt ja silloin asiakas tilaa mielellään lisää. Jos luottamus taas petetään jo alkumetreillä, todennäköinen lopputulos on yritystä boikotoiva asiakas ja puskaradio soi.

10 vuoden puhelinmyyntiurani aikana olen kohdannut yrityksiä, jotka tekevät myynnin viimeisen päälle rehellisesti ja sitten on niitä yrityksiä, jossa mennään vain rahankiilto silmissä keinoja kaihtamatta.


Kokemukseni perusteella tässä on kaksi ongelmakohtaa:

  • yritykset, jotka systemaattisesti opettavat työntekijöitään toimimaan vilpillisesti tai eivät välitä mitä asiakkaille puhutaan

  • työntekijät, jotka ohjeistuksesta huolimatta toimivat asiakkaan suhteen vilpillisesti

Puhdas provisiopalkkaus, heikot soittolistat ja suuret peruutusprosentit ohjaavat myyjää puskemaan kauppoja aggressiivisella työotteella. Alalla on myös vasta työuran alussa olevia henkilöitä, joita on helppo harhaanjohtaa työelämän säännöistä. Heillä ei välttämättä ole rohkeutta kyseenalaistaa esihenkilöltä tulevia ohjeistuksia.

Haluan kuitenkin muistuttaa, että meitä puhelinmyyntiä sydämellä tekeviä yrityksiä ja ihmisiä on myös olemassa. Haluan uskoa, että suurin osa!

Meillä Suomen Terveyspisteellä

  • on rekrytointivaiheessa tiukka seula ketä töihin otamme. Yritykseemme ei kaikki pääse töihin

  • tilaavalle asiakkaalle sanotaan aina sama kaupan vahvistus, jossa käy kaikki tilaukseen liittyvät asiat ilmi. Ilman tuota vahvistusta ei tilausta saa asiakkaalle laittaa

  • puhutaan kilpailijoista kauniiseen sävyyn, emme hauku muiden tuotteita

  • opetetaan asiakaslähtöinen tapa tehdä myyntiä ja ohjenuorana jokaisella myyjällä on "pitää pystyä nukkumaan yönsä hyvin"

  • palautus- ja peruutusasteemme on alan pienimpiä (n. 10%) ja vilpillisesti myyntiä tekevät jäävät kyllä heti työstään kiinni reklamaatioiden kasvaessa

  • työilmapiiri sallii ohjeistuksen kyseenalaistamisen, jolloin yhdessä rakennamme hyvää kauppatapaa

Kun tilaat puhelimessa tuotteita ja palveluita niin varmista, että puhelu nauhoitetaan ja että kuulet myyjän sanovan seuraavat asiat

  • mikä tuote tai palvelu

  • milloin ja miten tilaus toimitetaan sinulle

  • minkä pituinen tilaus on

  • onko kyseessä jatkuva vai määräaikaisuus

  • mitä tilaus maksaa per toimitus ja sopimuskausi

  • tuleeko hinnan päälle muita kuluja

  • voitko ja miten voit peruuttaa tilauksen

  • mistä löydät asiakaspalvelun yhteystiedot

Kun olet tekemässä tilausta niin keskeytä sen hetkinen tekeminen ja keskity kuuntelemaan sopimusehdot.

Hae meille rohkeasti myyntityöhön!

Jenni Heinonen / HR- ja myyntipäällikkö / jenni@terveyspiste.fi / 044 7670 603

Jenni Heinonen