Muskettisoturien mentaliteetillä – haastattelussa Pia, tiimipäällikkö

Miltä tuntuu olla osa myyntitiimiä, jossa ei kilpailla toisiaan vastaan vaan kuljetaan yhdessä kohti tavoitteita? Pia toimii tiimipäällikkönä ja kertoo kokemuksistaan, arvoista ja siitä, mikä tekee meidän työyhteisöstä paikan, jossa jokainen voi onnistua.

1. Työn merkitys ja arvot

Mikä tekee työstäsi merkityksellistä?

“Olen tiimipäällikkönä toiminut vasta vähän aikaa, mutta merkitykselliseksi koen sen, että voin auttaa muita myyjiä onnistumaan ja kehittymään. Kannustan ja innostan myyjiä löytämään oman tapansa tehdä kauppaa – ja samalla kehityn itsekin esihenkilönä. Myös vaihtelevat työtehtävät tekevät työpäivistä mielekkäitä.”

Mitkä arvot ohjaavat tiimin tai koko toimiston arkea?

“Joustavuus ja vapaus omaan työhön, positiivinen asenne, tiimihenki sekä rehellisyys ja suora palautteenanto. Ne auttavat jokaista kehittymään.”

Miten yrityksen arvot näkyvät konkreettisesti arjessa?

“Jokainen saa olla oma itsensä. Lisäksi meillä on laadukkaat ja puhtaat tuotteet, joiden takana voimme seistä rehellisesti ja ylpeästi.”

2. Työkulttuuri ja ilmapiiri

Miten kuvailisit työyhteisön ilmapiiriä?

“Toisistaan välittävä, positiivinen, kannustava ja luottavainen. Myyjät voivat luottaa esihenkilöihin ja työkavereihin – täällä puhalletaan yhteen hiileen.”

Miten tiimihenkeä rakennetaan ja ylläpidetään?

“Aamunavaukset pitävät tiimihenkeä yllä. Ne ovat vapaamuotoisia, ja niissä voidaan puhua myös työn ulkopuolisista asioista. Lisäksi järjestämme kannustavia kilpailuja, joissa voi voittaa esimerkiksi vapaapäiviä. Tärkeää on, että emme kilpaile toisiamme vastaan vaan yhdessä.”

Mikä on parasta työyhteisössänne?

“Kannustava ja iloinen ilmapiiri sekä esihenkilöiden tuki. Vaikka työ on osin etätyötä, yksin ei tarvitse murehtia. WhatsApp-tukiryhmässä saa aina tukea, ja persoonallisuuksien kirjo tekee tiimistä rikkaan.”

3. Johtaminen ja vuorovaikutus

Millainen on hyvä tiimi- tai toimistopäällikkö?

“Hyvä tiimipäällikkö kannustaa, mutta uskaltaa myös antaa suoraa palautetta. On tärkeää eläytyä myyjien tilanteisiin, olla jämäkkä tarvittaessa ja kuunnella aidosti. Kehittyminen tapahtuu, kun pystyy ottamaan palautetta myös itse vastaan.”

Miten varmistatte, että kaikki tulevat kuulluiksi?

“Aamunavauksissa kysytään kuulumiset jokaiselta. Hiljaisemmatkin saavat puheenvuoron, ja tarvittaessa käymme kahdenkeskisiä keskusteluja. Lisäksi etävalmentajaryhmät tarjoavat rauhallisen kanavan esihenkilöille.”

Miten palautetta annetaan ja vastaanotetaan?

“Rehellisesti ja rakentavasti. Palautetta annetaan esimerkiksi kahdenkeskisissä palavereissa ja etävalmentajaryhmissä, joissa voidaan rauhassa keskustella onnistumisista ja haasteista.”

4. Kasvu ja kehittyminen

Miten uralla voi edetä?

“Hyvät! Omalla tuloksella ja asenteella voi vaikuttaa paljon. Itse etenin myyjästä tiimipäälliköksi, ja kaikilla, jotka ovat oma-aloitteisia ja haluavat kehittää itseään, on sama mahdollisuus.”

Miten uusien työntekijöiden oppimista tuetaan?

“Aloituskoulutuksessa käydään läpi tuotteet ja myynnin perusteet. Lisäksi käytössämme on Google Drive, josta löytyy paljon tietoa – myyjä voi itsenäisesti etsiä apua ja oppia lisää.”

Miten olet itse kasvanut nykyiseen rooliisi?

“Minulla ei ollut aiemmin suurta kokemusta puhelinmyynnistä, mutta koulutus ja esihenkilöiden tuki auttoivat alkuun. Kehityin myynnissä ja kiinnostuin taustaprosesseista. Otin itse vastuuta lisää, ja nyt johdan omaa tiimiä.”

5. Menestymisen resepti

Mikä erottaa teidät muista myyntitoimistoista?

“Meillä saa olla oma itsensä. Monissa toimistoissa kilpaillaan kovaa ja myydään hampaat irvessä – meillä ei. Toimimme yhdessä ja hyvässä hengessä.”

Mitkä tekijät vaikuttavat tiimin onnistumiseen?

“Kannustava ilmapiiri, vahva tiimihenki, esihenkilöiden tuki, luottamus ja kannustavat tavoitteet.”

Onko jokin rutiini, joka toimii poikkeuksellisen hyvin?

“Aamunavaukset. Niistä saa hyvän fiiliksen päivään, ja juttelemme siellä mistä milloinkin – välillä eväistä ja eläimistäkin.”

6. Arjen rutiinit ja käytännöt

Miltä tyypillinen päivä näyttää?

“Päivä alkaa aamunavauksella ja jatkuu hyvällä fiiliksellä. Asiakkaiden kanssa työskentely on monipuolista, ja oman tiimin tukeminen on palkitsevaa – etenkin, kun huomaa myyjien kehittyvän.”

Miten työpäivää rytmitetään?

“Aamunavaukset, kahdenkeskiset keskustelut ja kannustavat tavoitteet viikoittain ja kuukausittain. Omalla työllä voi vaikuttaa palkkaan, mikä motivoi.”

Miten onnistumisia juhlitaan?

“WhatsApp-ryhmässä iloitaan aina yhdessä, ja jokaisella on oma etävalmentajaryhmä, jossa saa henkilökohtaista palautetta.”

7. Vapaamuotoisemmat kysymykset

Paras muisto työssäsi?

“Se valtava tuki, jonka olen saanut esihenkilöiltä Jenniltä ja Elinalta. Ilman heitä en olisi edennyt näin pitkälle. Myös ihanat työkaverit tuovat iloa arkeen.”

Millainen henkilö viihtyy toimistollanne?

“Sosiaalinen, ulospäin suuntautuva ja kaikkien kanssa toimeentuleva. Henkilö, joka haluaa oppia uutta, kehittyä ja huomioi myös muut ympärillään.”

Jos työyhteisön henki pitäisi kiteyttää?

“Muskettisoturien mentaliteetillä mennään – yksi kaikkien puolesta ja kaikki yhden puolesta.”

Haluatko liittyä mukaan?

Jos etsit työpaikkaa, jossa yhteisöllisyys, kannustava ilmapiiri ja mahdollisuus kasvaa ovat arkipäivää, tämä työyhteisö on oikea paikka sinulle. Pia ja hänen kollegansa huolehtivat siitä, että kukaan ei jää yksin, vaan jokainen saa kehittyä, ja tulla kuulluksi, joka tuottaa onnistumisia.